Алітераційне римування як засіб сугестивного впливу  в давньоанглійських текстах: методологія дослідження

Слухай Анастасія Сергіївна, асп.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка

2010.– Vol. 4 : 132-139Pdf


Особливістю організації давньоанглійських поетичних текстів є послідовне використання у них алітераційного римування. Алітерація забезпечує когезію тексту та покращує його запам’ятовуваність, але водночас є джерелом додаткового значення і відтіняє основний смисл. У статті наведено авторську методологію аналізу консонантного складу давньоанглійських текстів, яка дозволяє співвіднести значення алітерованого звуку з його семантикою в системі германських рун та визначити його сугестивний потенціал.

Ключові слова: вербальна сугестія, алітерація, давньоанглійська поезія, фонема, фоносемантика.


Одной из особенностей организации древнеанглийских поэтических текстов является последовательное использование в них аллитерационной рифмы. Аллитерация обеспечивает когезию текста и способствует его лучшему запоминанию, однако также является источником дополнительного значения и оттеняет основной смысл текста. В статте предлагается авторская методология анализа консонантного состава древнеанглийских текстов, которая позволяет сопоставить значение аллитерированного звука с его семантикой в системе германских рун и определить его суггестивный потенциал.

Ключевые слова: вербальная суггестия, аллитерация, древнеанглийская поэзия, фонема, фоносемантика.


One of the essential features of the Anglo-Saxon poetic corpus is the ever-presence of alliterative rhyming. While alliteration serves to facilitate text cohesion and to improve its mnemonic qualities, it also offsets the meaning of words and texts at large and is itself highly semanticized. In this article, a methodology for analyzing the consonant composition of Anglo-Saxon texts is suggested. It enables the researcher to compare the meaning of the alliterating consonant with its semantics according to the Germanic runic alphabet, and to determine its potential as a means of suggestion based on context.

Key words: verbal suggestionalliteration, Old English poetry, phoneme, phonosemantics.


REFERENCES

  1. Афанасьев А. Н. Поэтические воззрения славян на природу (в 3 т.) / А. Н. Афанасьев. – М.: Современный писатель, 1995. – 416 с.
  2. Веселовский А. Н. Историческая поэтика / А. Н. Веселовский. – М.: “Высшая школа”, 1979. – 414 с. Голубовська І.О. Етнічні особливості мовних картин світу: Монографія / І.О. Голубовська. – К.: Логос, 2004. – 284 с.
  3. Дрожащих Н.В. Семантическое пространство древнеанглийской лексики с инициальным Б (на материале поэмы “Беовульф”) / Н.В. Дрожащих // Вестник Тюменского университета. – Тюмень, 2005. – №2 – С. 243-251.
  4. Журавлев А.П. Фонетическое значение / А.П. Журавлев. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1974. – 159 с.
  5. Ільницька Л. Мовленнєві засоби підвищення ефективності сугестивного впливу / Л. Ільницька // Лінгвістика ХХІ ст.: нові дослідження і перспективи. – К.: Логос, 2007. – С. 127-135.
  6. Клиническая психология. Словарь / Под ред. Н.Д. Твороговой. – М.: ПЕР СЭ, 2007. – 416 с. (Психологический лексикон. Энциклопедический словарь в шести томах / Ред.-сост. Л.А. Карпенко. Под общ. ред. А.В. Петровского).
  7. Лотман Ю.М. Структура художественного текста // Лотман Ю.М. Об искусстве. – СПб.: “Искусство – СПБ”, 1998. – С. 14-285.
  8. Поршнев Б.Ф. О начале человеческой истории. Проблемы палеопсихологии / Б.Ф. Поршнев. – М.: Мысль, 1974. – 487 с.
  9. Смирницкая О. Поэтическое искусство англосаксов / О. Смирницкая // Древнеанглийская поэзия. – М., 1980. – С. 171-232.
  10. Стеблин-Каменский М.И. Древнескандинавская литература / М.И. Стеблин-Каменский. – М.: Высшая школа, 1979. – 192 с.
  11. Стриннгольм А. Походы викингов / А. Стриннгольм. – М. : АСТ, 2008. – 399 с.
  12. Черепанова И.Ю. Дом колдуньи / И.Ю. Черепанова. – М. : КСП, 1996. – 384 с.
  13. Dickins B. Runic and Heroic Poems of the Old Teutonic Peoples / Bruce Dickins. – 2003. – P.1-9.
  14. Elliott R. Form and image in the Old English Lyrics / R. Elliott // Essays in criticism. – 1961. – Vol. 11, No.1 – P. 1-9.
  15. Elliott R.W.V. Runes: an Introduction / R.W.V. Elliott. – Manchester University Press, 1963. – P. 1-21.
  16. Kendall C.B. The metrical grammar of Beowulf / C.B. Kendall. – Cambridge : Cambridge University Press, 1991. – P. 1-13.
  17. Knight S. The Little Giant Encyclopedia of Runes / Sirona Knight. – NY : Sterling Publishing Company Inc., 2000. – P. 13-53.
  18. Oda T. The Sound Symbolism of sc- in Beowulf / Tetsuji Oda // Studies in Liberal Arts and Sciences 38, 2006. – P.115-130.
  19. Oda T. The Sound Symbolism of sc- in The Battle of Maldon / Tetsuji Oda // Studies in Liberal Arts and Sciences 37, 2005. – P. 91-112.
  20. Orne M.T. The nature of hypnosis: artifact and essence / M.T. Orne // The Journal of Abnormal Psychology. – 1959. – May. – 58(3). – P. 277-299.
  21. Page R. I. An Introduction to English Runes / Raymond Ian Page. – Woodbridge : The Boydell Press, 2006. – P. 1-38.