Алєксєєва Ірина Олексіївна
канд. філол. наук, доцент
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут філології
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2018.12.9-18
У статті розглядається вербалізація концепту HOME у мовленні дітей третьої культури (ДТК), соціальної групи, яка складається з людей, що провели значний період свого дитинства в культурі, яка відрізняється від культури батьків. Актуальність дослідження ґрунтується на тому, що хоча вивчення цієї групи в межах соціології почалося в 1950-х роках, цей феномен до сьогодні залишався поза увагою спеціалістів у галузі когнітивної лінгвістики, лінгвокультурології, соціо- та психолінгвістики. Оскільки глобалізаційні процеси перетворили міграцію робочої сили у типову рису сучасних суспільств, мобільність батьків сприяє тому, що все більше дітей зростають в іншокультурному середовищі. Діти стикаються з культурними відмінностями ще до остаточного формування своєї ідентичності, тому визначення своєї приналежності до певної соціальної групи може перетворитися для них на дилему. Аналіз термінів, які використовуються як синоніми до ДТК, виявив такі компоненти цього концепту: «мобільність» (яка визначається або як періодичне переміщення, або як спосіб життя), «приналежність» (до всього світу, а не до певної країни чи регіону) та орієнтація на майбутнє (тобто очікується, що більшу частину наступних поколінь складатимуть ДТК). Регулярні переїзди змінюють у дітей третьої культури сприйняття найбільш природних концептів. Так, концепт HOME починає спантеличувати та здаватися суперечливим, отримуючи кілька значень: від місця фактичного проживання людини – до «всюди» або «ніде». При цьому концепт HOME є одним з ключових для самоідентифікації, оскільки він надає відчуття приналежності та емоційно «прив’язує» людину до місцевості та громади. Під час спілкування діти третьої культури, добре обізнані в тому, як прощатися, як правило уникають стратегій, спрямованих на формування близьких стосунків (bonding), проте досягають високої компетенції у стратегіях подолання культурних відмінностей (bridging). Розуміння культурної та регіональної ідентичності комуніканта допомагає передбачити його поведінку та світогляд, саме тому питання «Звідки ти?» є обов’язковим для першої зустрічі. Саме це питання сприймається дітьми третьої культури як виклик, оскільки вони усвідомлюють невизначеність для себе концепту HOME або відмінність свого розуміння цього концепту від розуміння його іншими соціальними групами.
Ключові слова: діти третьої культури, концепт HOME, лексема, сема, ідентичність, формування ідентичності, комунікація
References:
- Baker Cottrell A. ATCKs have problems relating to their own ethnic groups(1999), access http://www.tckworld.com/useem/art4.html
- BakerCottrell A., Useem R. ATCKs maintain global dimensions throughout their lives (1999), access http://www.tckworld.com/useem/art5.html
- Benjamin S. People who don’t live what we live don’t understand: youth’s experiences of hypermobility (2017), access https://www.academia.edu/33731951/People_who_dont_live_ what_we_live_dont_understand_Youths_experiences_of_hypermobility
- Cambridge Dictionary, access https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/home
- Cohen S. A., Duncan T. and Thulemark M. «Lifestyle mobilities: The crossroads of travel, leisure and migration.» Mobilities10 (1) (2015): 155-172
- Colomer L. Feeling like at home in airports: Experiences, memories and affects of placeness among Thirds Culture Kids (2018), access https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 2018.1436636?journalCode=rapm20
- Curro T. M. The Experience of Saudi Third Culture Kids Following Repatriation: A Phenomenological Approach (Concordia University, Portland, 2017).
- Iskandar I. Hybridity, 3rd Culture Individuals, and the Formation of the Cosmic Race (2017), access https://www.academia.edu/33311666/Hybridity_3rd_Culture_Individuals_and_the_ Formation_of_the_Cosmic_Race
- Jaspal R. and Cinnirella M. «The construction of British national identity among British South Asians.» National Identities15 (2) (2013): 157-175
- McNeil J. The Third Culture Code: Code-Switching in a Socioculturally ‘Third Culture Kid’ Community (2017), access https://www.academia.edu/32613936/The_Third_Culture_Code_ Code-switching_in_a_Socioculturally_Third_Culture_Kid_Community
- Pollock D. C. and Van Reken R. Third Culture Kids, Revised Edition: The Experience of Growing up among Worlds (Boston: Nicholas Brealey Publishing, 2009), 333.
- Seyoung, L.. Global Nomads in Search of a Home (2011), access https://panet.andover.edu/ bbcswebdav/xid-462753_4
- Sand-Hart, H. Home Keeps Moving: A Glimpse into the Extraordinary Life of a Third Culture Kid, (Hagerstown: McDougal Publishing, 2010).
- Useem R. Third Culture Kids: Focus Major Study – TCK ‘mother’ pens history of field (1999), access http://www.tckworld.com/useem/art1.html
- Sanchez M. Third Culture Individuals in a Globalized Italy. Deterritorialization of Language and Multiple Identities (2015), access https://www.academia.edu/35342974/ Third_Culture_Individuals_in_a_Globalized_Italy_Deterritorialization_of_Language_and_Multiple_Identities
Illustrative material:
- Ash-Dale S. Third Culture Kid (2016), access https://www.youtube.com/watch? v=S6OwjUA5NTY
- Chen C. Being a third culture kid (2015), access https://www.youtube.com/watch?v= klLtDoVkZ98
- Davids T. National Identity and Third Culture Kids (2016), access https://www.youtube.com/ watch?v=I63U6alGd1k
- Meneses D. Third Culture Kids (2016), access https://www.youtube.com/watch? v=o_r6FQVmxY
- Park C. A third culture kid’s hometown (2016), access https://www.youtube.com/watch?v=-VUuhlq-jII
- Self B. Being a rootless third culture kid (2015), access https://www.youtube.com/watch?v= 9Vc6nEgZOs8
- Singh C. Being culturally homeless (2015), access https://www.youtube.com/watch?v= 98hBmTy2_mo
- Van Reken R. Third Culture Kids: the Impact of Growing up in a Globalized World (2015), access https://www.youtube.com/watch?v=vrVWHfEQz6A&t=48s
- Vyhmeister E. Building Identity as Third Culture Kid (2015), access https://www.youtube.com/ watch?v=8RCmgMKJRy8
- Yusuf A. What is home? Growing between cultures (2015), access https://www.youtube.com/ watch?v=quS_pMGIlec&t=152s