Структурно-семантичний і комунікативно-прагматичний потенціал  найменувань лікарських препаратів

Лехніцька Світлана Іванівна, ст. викл.

Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

2012.– Vol. 6/1 284-290Pdf


Стаття присвячена комплексному аналізу найменувань лікарських препаратів, а саме виявленню їх структурно-семантичного і комунікативно-прагматичного потенціалу. Багатофункціональність назв ліків поєднує номінативні витоки (ідентифікуюча, диференціююча, пізнавальна функції) з домінуючими комунікативно-прагматичними (сугестивна, атрактивна, емотивно-оцінювальна, образна функції), що експлікують відношення “знак-людина” і забезпечують рекламне призначення цих одиниць. Описуваний пласт периферійних власних імен називається номенклатурними одиницями, “рекламними іменами”, “товарними знаками”, “торговими назвами”, “прагматонімами”.

Ключові слова: структурно-семантичний потенціал, комунікативно-прагматичний потенціал, торгова назва, прагматонім.


Статья посвящена комплексному анализу наименований лекарственных препаратов, а именно выявлению их структурно-семантического и коммуникативно-прагматического потенциала. Представленный пласт периферийных собственных имен отвечает тому, что называется номенклатурными единицами, “рекламными именами”, “товарными знаками”, “торговыми названиями”, “прагматонимами”.

Ключевые слова: структурно-семантический потенциал, коммуникативно-прагматический потенциал, торговое название, прагматоним.


The article is devoted to the comprehensive analysis of the drugs names, determination of their structural, semantic, communicational, pragmatic potential.

Key words: structural, semantic, communicational, pragmatic potential, trade name, pragmatonyme.


Література:

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов / О. С. Ахманова. – М., 2007. – 576 с.
  2. Березникова Р. Е. Место номенов в лексической системе языка / Р. Е. Березникова // Имя нарицательное и собственное. – М., 1978. – 206 с.
  3. Бужина Т. П. Современные тенденции терминологического словообразования в номенклатуре лекарственных средств / Т. П. Бужина // Язык медицины: Всероссийский межвузовский сборник научных трудов. – Самара, 2007. – Вып. 2. – С. 76–80.
  4. Вейсман А. Д. Греческо-русский словарь / А. Д. Вейсман. – М., 1991. – 686 с.
  5. Воронова О. Н. Проблемы товароведной терминологии в фармации / О. Н. Воронова // Язык медицины: Всероссийский межвузовский сборник научных трудов. – Самара, 2007. – Вып. 2. – С. 81–85.
  6. Голев Н. Д. Естественная номинация объектов природы собственными и нарицательными именами / Н. Д. Голев. – М., 1985. – 195 с.
  7. Горский Д. П. Логика : учебное пособие / Д. П. Горский. – Изд. 2-е, испр. – М. : Учпедгиз, 1963. – 97 с.
  8. Гумецкая Л. Л. Заметки о терминологической синонимии в языке украинских грамот XIV в. / Л. Л. Гумецкая // Лексическая синонимия. – М., 1967. – С. 174–177.
  9. Гусятинская В. С. Терминология лекарственных препаратов / В. С. Гусятинская // Парадигматические характеристики лексики : межвузовский сборник научных трудов. – М. : МГПИ, 1986. – С. 93–100.
  10. Дворецкий И. Х. Латинско-русский словарь / И. Х. Дворецкий. – М., 2000. – 846с.
  11. Дремова Н. Б., Березникова Р. Е. Номенклатура лекарственных средств: особенности формирования и фармацевтическая информация // Н. Б. Дремова, Р. Е. Березникова. – Курск, 2002. – 152 с.
  12. Исакова А. А. Эволюция прагмонимического пространства: структура, семантика, прагматика (на материале современной механонимии) : автореф. дисс. … д-ра филол. наук : спец. 10.02.19 “Теория языка” / А. А. Исакова. – Краснодар, 2008. – 48 с.
  13. Кирпичева О. В. Ономастикон рекламного текста : автореф. дисс. … д-ра филол. наук : спец. 10.02.19 “Теория языка” / О. В. Кирпичева. – Волгоград, 2007. – 22 с.
  14. Климовская Г. И. О характере синонимологического знания / Г. И. Климовская // Синонимия в языке и речи. – Новосибирск, 1970. – С. 3–13.
  15. Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентов™ : монография / И. В. Крюкова. – Волгоград : Перемена, 2004. – 288 с.
  16. Лазарева М. Н. Номенклатура лекарственных средств в гомеопатии: особенности класификации и номинации / М. Н. Лазарева // Язык медицины: Всероссийский межвузовский сборник научных трудов. – Самара, 2007. – Вып. 2. – С. 193–203.
  17. Машковский М. Д. Лекарственные средства / М. Д. Машковский. – М., 2006. – 1216 с.
  18. Мордвинова Н. Г. Словесные товарные знаки алкогольных напитков: на материале русского, чувашского, французского, итальянского, испанского, немецкого и английского языков : автореф. дисс. … канд. филол. наук : спец. 10.02.20 / Н. Г. Мордвинова. – Чебоксары, 2008. – 32 с.
  19. Нечай М. Н. Ботаническая терминология как структурная составляющая тривиальных наименований лекарственных средств / М. Н. Нечай // Язык медицины: Всероссийский межвузовский сборник научных трудов. – Самара, 2007. – Вып. 2. – С. 227–231.
  20. Ражина В. А. Ономастические реалии: лингвокультурологический и прагматический аспекты : автореф. дисс. … канд. филол. наук : спец. 10.02.19 “Теория языка” / В. А. Ражина. – Краснодар, 2007. – 38 с.
  21. Салькова В. Е. Некоторые проблемы синонимии в языке и речи / В. Е. Салькова. – Саратов, 1971. – 32 с.
  22. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного / А. В. Суперанская. – М. : Наука, 1973. – 366 с.
  23. Фарминдекс’ 98 – лекарственные препараты // В. Н. Коваленко, А. П. Викторова. – К., 1998. – 1148 с.
  24. Фоменко О. С. Прагматонимы-глобализмы: лингвистический статус и функциональная специфика : дисс. … канд. филол. наук : 10.02.19 / О. С. Фоменко. – Волгоград, 2009. – 209 с.
  25. Шарапова Р. А. Процессы деривации и терминологизации в подсистеме русского языка (на материале номинации биологически активных добавок) : автореф. дис. … канд. филол. наук : спец. 10.02.01 “Русский язык” / Р. А. Шарапова. – Новосибирск, 2008. – 19 с.
  26. Яковлева О. Е. Семиотические типы прагматонимов современного русского языка: на материале номинаций продуктов питания : автореф. дисс. … канд. филол. наук: спец. 10.02.01 “Русский язык” / О. Е Яковлева. – Новосибирск, 2006. – 32 с.