Левко Олександр Вадимович
канд. філол. наук, доц.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут філологі
Чухно Юлія Василівна
магістр
Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут філологі
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2018.13.173-183
АНОТАЦІЯ
У статті проаналізовано давньогрецькі крилаті вислови і гноми, що репрезентують уявлення про жінку, та виокремлено паремії з мізогіністичним змістом. У ході дослідження встановлено, що з чотирьох тисяч давньогрецьких паремій лише шістдесят п’ять одиниць вербалізують уявлення про жінку, що складає 1,6 % від загальної кількості. Частина цих паремій репрезентують уявлення про жіночий характер, частина – про соціальну роль жінки як дружини. Визначено, що у проаналізованих пареміях засвідчене мізогіністичне сприйняття жінки крізь призму чоловічого погляду на дійсність. У пареміях представлені уявлення про недосконалість жіночої природи та дефективність жіночого характеру. Жінка постає нестримною, балакучою, зрадливою, підступною, хитрою, мстивою, жадібною, тобто такою, що постійно загрожує душевній рівновазі і статкам чоловіка. “Жінка” і “жіночність” вважаються атрибутом дефективних рис характеру. Внаслідок аналізу мовного матеріалу зроблено висновок, що негативними рисами жіночої вдачі є хитрість, підступність, легковажність, мстивість, владність, дикий норов, балакучість, допитливість, заздрісність, лінивість, боягузтво, жадібність, розбещеність, нескромність, безсоромність, спокусливість, хвалькуватість, недобросовісність і невміння керувати господарством. Лише незначна кількість паремій репрезентують уявлення про шлюб та роль жінки як дружини-господині. Шлюб є лише вимушеним кроком чоловіка заради народження законних громадян полісу. Відтак, жінка у мовній свідомості давніх греків постає як καλὸν κακόν “добре / необхідне зло” з огляду на її роль у продовженні роду. У статті встановлено, що витоки мізогіністичних уявлень сягають образу міфічної Пандори, на яку була покладена відповідальність за світове зло і страждання людей. Мізогіністичні уявлення також представлені у художній, філософській і медичній літературі Давньої Греції. У працях Аристотеля та Гіппократа обґрунтовано нерівність жінки та чоловіка. Жінка є нижчою істотою, ніж чоловік, що проявляється у душевній природі, будові тіла і навіть ролі у народженні дітей.
Ключові слова: паремія, жінка, шлюб, мізогінізм, гендер, давньогрецька мова.
ЛІТЕРАТУРА
- Брюле, П. Повседневная жизнь древнегреческих женщин в классическую эпоху,пер. с фр. Т. А. Левиной; под ред. А. В. Петрова (Москва, Молодая гвардия, 2005), 239.
- Івченко, Ю. В.«Роль жінки в історії античної філософії.» Науковий вісник Ужгородського національного університету, Серія: Право29 (2/1)(2014): 12–14.
- Костикова, И. В. (ред.) Введение в гендерные исследования (Москва, Аспект Пресс, 2005), 255.
- Павлова, О. Н. «Философия античности: женщина как странный объект мышления.» Вестник Московского государственного областного университета, Серия:Философские науки 3(2009): 182–188.
- Шарипкін, С. Я. «Відголоски матріархату в “Одіссеї”.» Науковий вісник Чернівецького університету, Серія: Романо-слов’янськийдискурс 565(2011): 221–228.
- 6. Blundell, S. Women in Ancient Greece(London, British Museum Press, 1995),
- Blundell S.,Rabinowitz N. S. «Women’s bonds, women’s pots: Adornment scenes in ancient Attic vase-painting.» Pheonix 62, No. 1/2(2008): 115–144.
- Cantarella, E. Pandora’s Daughters: The Role and Status of Women in Greek and Roman Antiquity (Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1987), 229.
- Clark, G.Women in the Ancient world (Oxford, Oxford University Press for the Classical Association, 1989), 46.
- D’Ercole, M. C.«Marchands et marchandes dans la société grecque classique.» Des femmes en action. L’individu et la fonction en Grèce antique, Mètis Hors série, éd. S. Boehringer, V. Sébillotte Cuchet (Paris, 2013): 53–71.
- Eaverly,M. Tan Men / Pale Women: Color and Gender in Archaic Greece and Egypt, a Comparative Approach(Ann Arbor, University of Michigan Press, 2013),192.
- King, H.«Bound to Bleed: Artemis and Greek Women.» Images of Women in Antiquity, ed. A. Cameron and A. Kuhrt (London, Routledge, 1983): 109–127.
- Okin, S.Women in Western Political Thought (Princeton, Princeton University Press, 1979),440.
- Powell, B. B. Classical Myth, 8-th ed. (Boston, Pearson, 2015), 741.
- Schuller, W.Die Welt der Hetären: Berühmte Frauen zwischen Legende und Wirklichkeit (Stuttgart, Klett-Cotta, 2008), 303.
Список джерел ілюстративного матеріалу:
- Аристотель.О возникновении животных (Москва–Ленинград, Издательство Академии наук СССР, 1940), 250.
- Гиппократ. Сочинения,кн. 1, Избранные книги, пер. В. И. Руднева, комм. В. П. Карпова (Москва, Биомедгиз, 1936), 736.
- Лазер-Паньків, О. В. ΠΑΡΟΙΜΙΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑΙ: Давньогрецькі прислів’я та приказки (Київ, ВПЦ «Київський університет», 2015), 447.
- Baker, D. S.Greek proverbs (Belfast, Appletree press, 2007), 71.
- Riley, H. T. A Dictionary of Latin and Greek Quotations, Proverbs, Maxims and Mottos (London, Bell, 1909), 622.
- Μουλακακες Νικος. Αρχαιες Ελληνικης παροιμιες (Αθηνα, Επικαιροτητα, 1994), 230.