Віталій Едуардович Туренко, vitali_turenko@knu.ua
доктор філософських наук, старший науковий співробітник
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2023.23.52-61
АНОТАЦІЯ
У статті здійснюється загальна характеристика образу друга і ворога в ранньогрецькій ліриці. Передусім, автор визначає специфіку ключових лексем давньогрецької мови на позначення досліджуваних понять, а саме φίλος і ἐχθρὸς, підкреслюючи багатоманітність, неоднозначність, «неперекладність» та їх контекстуальність. Така ситуація також пов’язана з наявністю свого роду «словників» як дружби, так і ворожнечі у мові давніх еллінів.
Обґрунтовано, що джерельною основою на позначення особи «другом/ворогом» для ранньогрецьких ліриків був доробок архаїчного епосу, а саме праці Гомера Гесіода, оскільки як епіки, так і лірики зауважили, що друзями можуть бути, як боги, так і люди. Водночас, підкреслюється, що ймовірність дружніх стосунків з трансцендентним було розповсюджене і у давній близькосхідній традиції. Розглядаючи доробок таких ранньогрецьких ліриків, як Алкмеон, Анакреонт, Вакхілід, Піндар, Сапфо і Феогнід, доведено, що образ друга двоїстий, відповідно до вживання тієї чи іншої лексеми φίλος, або ἑταῖρος. Φίλος позначало друга з яким у людини є духовна/душевна приязнь, хоча яка і не виключала корисності, тоді як ἑταῖρος детермінувало стосунки буденні та повсякденні. Така відмінність дружби і спорідненості була обумовлена і рефлексіями досократиків, оскільки саме вони зробили свій внесок у це роз’яснення, стверджуючи, що існують умови для дружби, які не обов’язково наявні між рідними та близькими.
Доведено, що вороги в контексті доробку ліриків докласичного періоду античної культури існують не лише у cтосунках між людьми, але й тими чи іншими міфологічними персонажами. Грецькі поети докласичного періоду ненавиділи ворога як такого не лише за якісь злодіяння, але це було як взаємне почуття. Ворогували з людиною не сліпо, бездумно, а через відповідну (по)дію, з яким пов’язана була та чи інша особистість. Образ ворога має не тільки негативне забарвлення, а й позитивне і приязне, якщо він на це дійсно заслуговує.
Ключові слова: антична культура, епічні твори, ліричні поети, уявлення про дружбу, стосунки, ворожнеча.
ЛІТЕРАТУРА:
- Туренко,В. «Концепт φιλια в давньогрецькій докласичній літературі та філософії.» Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Філологічні науки 2 (2014): 47-53.
- Benveniste,E. “Philos.” In Le vocabulaire des institutions indo-européennes, t. 1: Economie, parenté, société (Les Editions de Minuit, 1969): 335-355.
- Dietrich, “Friendship with God: Old Testament and Ancient Near Eastern Perspectives.” Scandinavian Journal of the Old Testament 28 (2014): 157-171.
- Theogony. Works and Days. Testimonia, ed. and trans. by GlennW. Most (Harvard University Press, 2018).
- Hyatte, The Arts of Friendship: the Idealization of Friendship in Medieval and Early Renaissance Literature (Brill, 1994).
- Konstan, “Greek Friendship.” American Journal of Philology 117 (1996): 71-94.
- Konstan, Friendship in the classical world (Cambridge University Press, 1997).
- Murr, E. “Friendship in Early Greek Ethics.” In David Conan Wolfsdorf (ed.). Early Greek Ethics (Oxford University Press, 2020): 566-592.
- Pindar. Nemean Odes. Isthmian Odes. Fragments, ed. and trans. by William Race (Harvard University Press, 1997a).
- Olympian Odes. Pythian Odes, ed. and trans. by WilliamH. Race (Harvard University Press, 1997b).
- Sappho, Alcaeus. Greek Lyric, Volume I: Sappho and Alcaeus, and trans. by DavidA. Campbell (Harvard University Press, 1982).
- Swift, L. A Companion to Greek Lyric (Blackwell Companions to the Ancient World) (Wiley-Blackwell, 2022).
- Tyrtaeus, Solon, Theognis, Greek Elegiac Poetry: From the Seventh to the Fifth Centuries BC, ed. and trans. by DouglasE. Gerber (Harvard University Press,1999).