Олена Георгіївна Горошкевич, ogoroshkevych@gmail.com
старший викладач
Львівського національного університету імені Івана Франка
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2024.24.42-55
АНОТАЦІЯ
У статті проаналізовано психологічний портрет Юди Іскаріота, змальований японським письменником ХХ ст. Дадзай Осаму у творі «Уклінно благаю». Мету розвідки вбачаємо у виявленні особливостей авторського психоаналітичного представлення цього образу. Використано методи контекстуального аналізу, компаративного аналізу, біографічний та герменевтичний. Розглянуто причини звернення автора до християнської тематики і біблійних образів; особливості наративу твору; інтертекстуальні зв’язків твору з текстами Євангелій;; рецепції твору в японському літературознавчому дискурсі. За формою наративу, – це сповідь одного героя, викладена як потік гарячкової, доведеної до безумства, свідомості. Наратив твору має рамкову структуру: пунктирне обрамлення – це звернення оповідача (Юди Іскаріота) до когось, хто має повноваження схопити і покарати Ісуса; вбудовані оповіді – сцени з Біблії та їх сприйняття Юдою. У гарячковій, повній протиріч сповіді перед читачем постає персонаж з нарцистичним комплексом величі, якого до злочину доводять шалені пристрасті, що вирують у його душі. Трагічний модус твору вбачаємо в аналізі одержимості персонажа, зображенні його патологічного психічного стану. Тобто, осмислення архетипу зрадника у творі Дадзай Осаму набуває форми психоаналітичного аналізу: описана трагедія звичайної людини, яка опинилася поруч з тим, чию велич і природу цієї величі не змогла зрозуміти.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в аналізі християнських мотивів та образів у інших творах Дадзай Осаму, а також аналізі інтертекстуальної складової у творах цього автора.
Ключові слова: архетипний образ, психологічне зображення, психологічна деталь, інтертекстуальні зв’язки, психологічний портрет персонажа.
Література:
- Гловінський М. Інтертекстуальність. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. (Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008): 284-309.
- Осадча Ю. Японська его-проза. Ватакуші шьосецу: теорія, ґенеза, сучасний контекст (Київ: Наукова думка, 2013), 304.
- Потканський Я. Психоаналіз у літературознавчих дослідженнях. Теорія літератури в Польщі. Антологія текстів. Друга половина ХХ – початок ХХІ ст. (Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008): 292-311.
- Фрай Н. Великий код: Біблія і література (Львів: Літопис, 2010), 362.
- Фром Э. Анатомия человеческой деструктивности (Минск: ООО “Попурри”, 1999), 624.
- Frye N. Anatomy of Criticism, 1957.Princeton University Press. URL: https://doi.org/ 10.2307/j.ctvct0080
- Дадзай Осаму太宰治. 駈込み訴え。URL: https://www.aozora.gr.jp/cards/000035/files/ 277_33098.html
- Дадзай Осаму太宰治.Human Lost. URL: https://www.aozora.gr.jp/cards/000035/files/ 271_15084.html
- Мітані Норімаса三谷憲正. 太宰治「駈込み訴え」再論。「私」と「あの人」の造形をめぐって URL: https://archives.bukkyou.ac.jp/repository/baker/rid_KG000300000319
- 『駈込み訴え』の男の訴えに耳を傾むけて. URL: http://pro.bookoffonline.co.jp/hon-deai/bungaku/20180201-dazaiosamu-kakekomi-uttae.html
- Ояма Мааса尾山真麻。太宰治の「駈込み訴え」論。文学論集第48号・18‘2.2017. URL: https://www.marunote115.com/study-dazai-kakekomiuttae/
- Ямаучі Харуміцу, 山内春光、アレクサンダー・リジェフスキ。「駈込み訴え」における描写。URL: https://www.guic.gunma-u.ac.jp/wp/wp-content/uploads/2017/03/Jプログラムのレポートアレックスさん.pdf.