Наталія Анатоліївна Лисюк, lyssnata@gmail.com
ORCID 0009-0007-0820-6707
кандидат філол. наук, доцент,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2024.25.72-88
АНОТАЦІЯ
Теорія професора Костянтина Тищенка про первинні етапи розвитку мови і мовлення дозволяє розглядати мову фольклору як явище унікальне, достоту реліктове, оскільки архаїчні фольклорні тексти, зберігаючи первинні мовленнєві явища, містять фактичні докази на користь істинності цієї теорії.
За емпіричними даними, частотні у фольклорній архаїці ономатопеї, вигуки та глосолалії, що їх К. Тищенко називав найпершими людськими словами, відіграють вагомішу роль і виконують набагато ширші функції, ніж нині. Ономатопеї у фольклорі суть іконічні знаки, що відтворюють ознаки мовлення об’єктів довкілля, яке уявлялося живим і багатомовним. Звуконаслідування використовувалися для спілкування в практичній площині з людьми і тваринами, а в символічній – з надприродними істотами; у ролі ідеофонів вони слугували звуковими портретами/паспортами об’єктів та явищ. Фольклорні вигуки ще не виражають емоцій, натомість мають самостійні контекстуальні значення. Вони характеризуються особливою вимовою, розмитою семантикою і квазіграматичністю; виконують обрядові функції; можуть мати ритуальну природу, сезонно-добову і гендерну специфіку. Особливою ознакою фольклорного мовлення є наявність лалій, які мають на меті відтворення іншосвітніх ознак. Палілалії дозволяють означати кількісні та/або якісні характеристики об’єктів. Фонетична своєрідність фольклорних текстів обумовлюється редуплікаціями у вигляді постійних епітетів, палілогій, дво- та трикратних повторів слів, їх сполучень, рядків (зокрема епістроф, рефренів), анафор, епіфор, анаграм тощо, також фольклорних формул, дій, ситуацій. Окси- та ажітолалії – звичні способи промовляння замовлянь; для них та дитячого фольклору характерні також ксенолалії. Фольклорні глосолалії увиразнюються як заум з її квазіграматичністю десемантизованих форм.
На основі обмеженого числа мовних явищ у статті показано, що завдяки високому ступеню сакралізації архаїчні фольклорні тексти зберігають релікти та рудименти доморфологічних механізмів, які дозволяють краще зрозуміти особливості початкових етапів розвитку мови і мовлення.
Ключові слова: глосогенез, доморфологічні мовні релікти, архаїчні фольклорні тексти, ономатопеї, ідеофони, вигуки, лалії.
Література:
- Адоньева, С. (n.d.). Звуковые формулы в ритуальном фольклоре. Ruthenia. Retrieved from https://www.ruthenia.ru/folklore/adonieva1.htm
- Афанасьев, А. (1854). Вѣдунъ и вѣдьма. Москва: Въ типографіи Александра Семена.
- Бодак, Я. (2010). Лемківські трудові пісні-діалоги. Народна творчість та етнологія, 6, 46–55.
- Боряк, О., & Маєрчик, М. (2013). До історії етнографії статевого життя та записів сороміцького фольклору (замість вступного слова). In Етнографія статевого життя й тілесності (pp. 9–16). Київ: Центр культурно-антропологічних студій.
- Виноградов, Г. (2005). Детские тайные языки. Русский язык, 16, 14–25.
- Галагуз, Ю. (2009). Вигуки як маркери емоційності у сучасному спонтанному діалогічному мовленні (на матеріалі англомовних художніх фільмів). Лінгвістика ХХІ століття: нові дослідження і перспективи, 27(3), 61–71.
- Іваницький, А. (1971). Про функції неповнозначних слів в українському музичному фольклорі. Народна творчість та етнографія, 3, 49–53.
- Іваницький, А. (2012). Український обрядовий фольклор західних земель. Київ: Музична Україна.
- Каптюрова, О. (2005). Вигуки сучасної англійської мови (системний та дискурсивний аспекти) (Дис. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
- Коротун,Н. (2011). Проблема визначення вигуків як частини мови. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки, 3, 50–53.
- Лисюк, Н. (2001). Міфологічна природа постійного епітета. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика, 10, 74–78. Retrieved from https://www.univ-kiev.academia.edu/NataliaLysiuk
- Лисюк,Н. (2003). Про міфологію мимовільних фізіологічних реакцій. In Тіло в текстах культур (pp. 135–145). Retrieved from https://www.univ-kiev.academia.edu/NataliaLysiuk
- Лисюк, Н. (2004). Ієрархічність структури міфологічного образу. Мовні і концептуальні картини світу, 12(1), 289–294. Retrieved from https://www.univ-kiev.academia.edu/NataliaLysiuk
- Мацько, Л. (1983). Функціонування вигуків у структурі речення. Українське мовознавство, 11, 68–78.
- Пастух, Н. (2018). Гейкання у фольклорній традиції українців українсько-молдовського пограниччя. In Українське пограниччя: варіативність традиційної культури. Одеські етнографічні читання (pp. 271–279).
- Смашнюк, О. (2009). Маркери емоційності у спонтанній комунікації (на матеріалі Британського національного корпусу текстів) (Автореф. канд. філол. наук). Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
- Тищенко,К. (1999). Лекції з генетичного мовознавства: Передісторія мовлення. Палеосигніфіка. Історична синтактика. Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
- Тищенко, К. (2009). Парфія і волхви. In Мова та культура у новій Європі: контакти і самобутність (pp. 636–637).
- Успенский, Б. (2018). Мифологический аспект русской экспрессивной фразеологии. Исследования по русской литературе, фольклору и мифологии. Common Place, 200–210.
- Чекан, О. (1993). Семантичні аспекти поліського “гукання”. Народна творчість та етнографія, 4, 30–36.
- Юдин,А. (1992). Об именах змей в восточнославянских заговорах. In Лiтературна ономастика української та росiйської мов: взаємодiя, взаємозв’язки (pp. 60–67).
- Bloomfield, L. (1984). Language. University of Chicago Press. Retrieved from https://books.google.co.uk/books?id=87BCDVsmFE4C&printsec=
- Jespersen, O. (1968). A modern English grammar on historical principles. London: George Allen & Unwin.
- Mrochen, I. (1993). A history of emotive interjections in English: What, why and how (PhD thesis). Uniwersytet Śląski, Katowice. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/197750411.pdf
- Sapir, E. (1925). Sound patterns in language. Language, 1(2), 37–51. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/409004
- Wierzbicka, A. (1992). The semantics of interjection. Journal of Pragmatics, 18(1–2), 159–192. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ 037821669290050L
Джерела ілюстративного матеріалу:
27. Василенко, М., & Шевчук, Т. (Упоряд.). (1992). Ви, зорі-зориці … Українська народна магічна поезія (Замовляння). Київ: Молодь.
28. Довженок, Г., & Луганська, К. (Упоряд.). (1991). Дитячі пісні та речитативи. Київ: Наукова думка.
29. Номис, М. (Упоряд.). (1993). Українські приказки, прислів’я і таке інше: Збірники О. В. Марковича та інших. Київ: Либідь.
30. Фасмер, М. (n.d.). Этимологический онлайн-словарь русского языка Макса Фасмера. Lexicography.online. Retrieved from https://lexicography.online/ etymology/vasmer/к/колдовать