ЗАЯВИ ПРЕЗИДЕНТІВ АМЕРИКАНСЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ ЩОДО ВТОРГНЕННЯ РОСІЇ В УКРАЇНУ У 2022 РОЦІ: КРИТИЧНИЙ ДИСКУРС-АНАЛІЗ З ВИКОРИСТАННЯМ КОРПУСНИХ ДАНИХ

Наталя Сергіївна Молодча, natalia.molodcha@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-8467-6408

кандидат філол. наук, доц. пост-док

Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія»; дослідник Віденського економічного університету (WU), Відень, Австрія


DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2024.25.99-127


PDF (ENGLISH)


АНОТАЦІЯ

У статті досліджуються офіційні заяви президентів провідних вищих навчальних закладів США щодо вторгнення Росії в Україну у 2022 році з метою виявлення комунікативних стратегій та цінностей, що визначають поведінку лідерів вищої освіти в умовах кризової комунікації. У межах методології критичного дискурс-аналізу використано корпусні дані та зінтегровано традиційні й цифрові аналітичні інструменти, зокрема Google Trends та Voyant. Такий підхід забезпечив проведення комплексного дослідження, яке інтегрує контекстуальний та текстовий аналіз, типології комунікаційних стратегій та інтерпретаційний синтез для формулювання висновків і визначення перспективних напрямків для подальших наукових розвідок. Результати дослідження показали, що ключовою характеристикою кризової комунікації лідерів університетів під час військових конфліктів є їхня здатність збалансовувати дискурсивні стратегії в межах ідентифікованої жанрової логіки, інтегруючи різноманітні аргументи, риторичні техніки та прагматичні патерни. Критика вторгнення та заяви щодо припинення фінансування стратегічних проєктів поєднуються з підтримкою студентів і викладачів з обох сторін конфлікту та закликами до миротворчих зусиль. Використовуються риторичні стратегії, включаючи аргументацію логосу, пафосу та етосу, а також позитивні й негативні стратегії ввічливості, що поєднують експліцитні й імпліцитні мовленнєві акти. У заявах апелятивного жанру, що критикують вторгнення, застосовуються різні лінгвістичні засоби, зокрема конотативна лексика, військова термінологія, власні імена, граматичні конструкції активного стану з запереченням і стилістичні елементи, такі як особисті ремінісценції. Висновки показали, що сучасне академічне середовище США у даному типі комунікації заохочує систему консервативних, гуманних цінностей, а також академічну доброчесність, апелюючи до співчуття, солідарності, колегіальності та дипломатичних зусиль заради досягнення миру. Дослідження дає уявлення про те, як керівництво вищої освіти США здійснює комунікацію в умовах війни, сприяючи кращому розумінню стратегічної та кризової комунікації, зокрема в академічному контексті.

Ключові слова: академічно-адміністративний дискурс, критичний дискурс-аналіз, корпусні дані, комунікація лідерів університетів, повномасштабне вторгнення Росії в Україну у 2022, прагматика, риторичні засоби.


Література:

  1. Andersson, R. (2020). Being a ‘Strategist’: Communication practitioners, strategic work, and power effects of the strategy discourse. Public Relations Inquiry, 9(3). https://doi.org/10.1177/2046147X20920819
  2. Aстахова, Е. В. (2020). Vysshaya shkola Khar’kovshchiny: 80-ye gody 20 veka – nachalo 21 veka. (Vospominaniya, interv’yu, dokumenty) [Universities of Kharkov region: the 80s of the 20th century – the beginning of the 21st century (memories, interviews, documents)]. People’s Ukrainian Academy.
  3. Bakhtin, M. M. (1986). Speech genres and other late essays. University of Texas Press.
  4. Bawarshi, A., & Reiff, M. (2010). Genre: An introduction to history, theory, research, and pedagogy. Parlor Press LLC.
  5. Bieliauskaite, J. (2021). Solidarity in academia and its relationship to academic integrity. Journal of Academic Ethics, 19(1). https://doi.org/10.1007/s10805-021-09420-6
  6. Bhatia, V. K. (1983). Applied discourse analysis of English legislative writing: A language studies unit research report. University of Aston.
  7. Bhatia, V. K. (1993). Analysing genre: Language use in professional settings.
  8. Bowles, K. (2022). Who and what is ‘the administration’? Inside Higher Ed. https://www.insidehighered.com/blogs/just-explain-it-me/who-and-what-%E2%80%98-administration%E2%80%99-university
  9. Botkin-Kowackiy, E. (2022). What do we call what’s happening in Ukraine? Words matter. Northeastern Global News. https://news.northeastern.edu/2022/02/24/russia-ukraine-conflict-terminology/
  10. Brittain-Hale, (2023). Slava Ukraini: A psychobiographical case study of Volodymyr Zelenskyy’s public diplomacy discourse (Doctoral dissertation, Global Leadership and Change).
  11. Brown, P., & Levinson, S. C. (1987). Politeness: Some universals in language usage. Cambridge University Press.
  12. Bryman, A. (2007). Effective leadership in higher education: A literature review. Studies in Higher Education, 32(6), 693–710.
  13. Chappell, B. (2022). The war in Ukraine has reintroduced these words and phrases into our vocabulary. https://www.npr.org/2022/03/21/1086709135/russia-ukraine-war-military-terms-lingo-phrases
  14. Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–178. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1550049
  15. Denson, N., & Szelényi, K. (2022). Faculty perceptions of work-life balance: The role of marital/relationship and family status. Higher Education, 83(2), 261–278. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00654-8
  16. Duffy, G. (2008). Pragmatic analysis. In A. Klotz & D. Prakash (Eds.), Qualitative methods in international relations (pp. 155–171). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230584129_11
  17. Eddy, P. L. (2005). Framing the role of leader: How community college presidents construct their leadership. Articles. https://scholarworks.wm.edu/articles/55
  18. Eddy, P. L. (2010). Community college leadership: A multidimensional model for leading change. Stylus.
  19. Eckel, M. (2022). Finlandization for Ukraine? Macron’s reported comment hits a nerve in Kyiv, stirs up bad memories in Helsinki. Radio Free Europe/Radio Liberty. https://www.rferl.org/a/ukraine-finlandization-macron-zelenskiy-helsinki/31697728.html
  20. Evert, S. (2007). Corpora and collocations. Institute of Cognitive Science, University of Osnabrück. https://lexically.net/downloads/corpus_linguistics/Evert2008.pdf
  21. Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. Pearson. https://www.felsemiotica.com/descargas/Fairclough-Norman-Critical-Discourse-Analysis.-The-Critical-Study-of-Language.pdf
  22. Fairclough, N. (2005). Genres in political discourse. In Encyclopedia of Language and Linguistics. Elsevier.
  23. Falkheimer, J., & Heide, M. (2018). Strategic communication: An introduction. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315621555
  24. Faust, J. (2018). Commencement speech. Harvard University. https://www.harvard.edu/ president/speeches-faust/2018/2018-commencement-speech/
  25. French, J., & Raven, B. (1959). The bases of social power. University of Michigan, Institute for Social Research. https://www.researchgate.net/publication/215915730_The_bases_of _social_power
  26. Fromkin, V., Rodman, R., & Hyams, N. (2011). An introduction to language. Cengage Learning.
  27. Ghonim, M. (2023). Historical trauma: Literary and testimonial responses to Hiroshima (PhD dissertation). AUC Knowledge Fountain. https://fount.aucegypt.edu/etds/2158
  28. Glanz, J. (2006). What every principal should know about ethical and spiritual leadership. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  29. Ukraine United Nations. (2022). Glossary of humanitarian terms on pauses during conflict. Retrieved from https://ukraine.un.org/en/174777-glossary-humanitarian-terms-pauses-during-conflict
  30. Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. In P. Cole & J. L. Morgan (Eds.), Syntax and semantics (Vol. 3, Speech acts, pp. 41-58). New York: Academic Press.
  31. Hofstede, G. (1980). Culture and organizations. International Studies of Management & Organization, 10(4), 15-41.
  32. Hyland, K. (2011). Academic discourse. In K. Hyland & B. Paltridge (Eds.), Continuum companion to discourse analysis (pp. 171-184). London: Continuum.
  33. Kazharski, A. (2022). Kremlin’s rhetoric on “Slavic civilization” and “brotherly peoples” is akin to the Nazi “blood and soil.” Retrieved from https://doi.org/xyz
  34. Khaken, G. (1985). Sinergetika: Iyerarkhii neustoychivostey v samoorganizuyushchikhsya sistemakh i ustroystvakh. Retrieved from https://spkurdyumov.ru/uploads/ 2018/07/sinergetika-ierarxii-neustoiychivostey.pdf
  35. Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (1995). The leadership challenge: How to keep getting extraordinary things done in organisations. San Francisco: Jossey-Bass.
  36. Kuhn, T. (1997). The discourse of issues management: A genre of organizational communication. Communication Quarterly, 45(3), 188-210. https://doi.org/10.1080/01463379709370060
  37. López-Ferrero, C., & Bach, C. (2016). Discourse analysis of statements of purpose: Connecting academic and professional genres. Discourse Studies, 18(3), 286-310. https://doi.org/10.1177/1461445616634553
  38. Mautner, G. (1995). ‘Only connect.’ Critical discourse analysis and corpus linguistics. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/238287338_’Only_Connect’_ Critical_Discourse_Analysis_and_Corpus_Linguistics
  39. Molodchaya, N. S. (2021). Administrativno-akademicheskiy diskurs i yego zhanrovyye osobennosti (na materiale publichnykh vystupleniy rukovoditeley vedushchikh amerikanskikh i britanskikh vuzov). Sovremennyye podkhody k metodologii lingvisticheskikh i lingvodidakticheskikh issledovaniy, 62-93. https://doi.org/10.5281/zenodo.5047832
  40. Molodcha, N., & Khilkovska, A. (2022). Strategies of criticism and disapproval in the academic administrative discourse. Cognition, Communication, Discourse, 25, 19-32. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-03
  41. O’Malley, B. (2023). Make education institutions contributors to peace, not war. University World News. Retrieved from https://www.universityworldnews.com/post.php?story= 20231103081431835
  42. Partch, J., & Kinnier, R. (2011). Values and messages conveyed in college commencement speeches. Current Psychology, 30(1), 81-92.
  43. Pawliszko, J. (2023). Metaphor of war in American and Russian media discourse: A case study of the 2022 Russian invasion of Ukraine. Lege Artis. Language Yesterday, Today, Tomorrow, 8(2), 53-69. https://doi.org/10.34135/lartis.23.8.2.04
  44. Pecorari, D., & Sutherland-Smith, W. (2021). Perspectives on positive academic ethics: An introduction. Journal of Academic Ethics, 19, 305-308. https://doi.org/10.1007/s10805-021-09439-9
  45. Pinker, S. (2012). The better angels of our nature: Why violence has declined. New York: Penguin LLC US.
  46. Pipchenko, N. (2023). Public discourse in the European neighbour states of Ukraine concerning the Russian invasion. Actual Problems of International Relations, 154(1).
  47. Scherling, J., & Foltz, A. (2023). The use of certainty in COVID-19 reporting in two Austrian newspapers. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 4(2), 530-546. https://www.mdpi.com/2244730
  48. Searle, J. R., et al. (1976). Classification of illocutionary acts. Language in Society, 5(1), 1-23.
  49. Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116
  50. Shevchenko, I. (2022). American social media on the Russia-Ukraine war: A multimodal analysis. Cognition, Communication, Discourse, 25, 65-79. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-05
  51. Smith, P. B., & Schwartz, S. H. (1997). Values. In J. W. Berry (Ed.), Handbook of Cross-Cultural Psychology (2nd ed., Vol. 3, pp. 77-118). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  52. Spradley, R. T. (2017). Crisis communication in organizations. https://doi.org/10.1002/9781118955567.wbieoc050
  53. Suryaningsih, Y. (2020). A critical discourse analysis of personal pronouns in Greta Thunberg’s speech. Saga Journal of Language and Literature, 2(1), 34. https://doi.org/10.21460/saga.2020.21.34
  54. Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.
  55. Tannen, D. (2002). Agonism in academic discourse. Journal of Pragmatics, 34(10-11), 1651-1669. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(02)00079-6
  56. Tarique, M., & Shaheen, L. (2023). War journalism where there’s no war: Critical discourse analysis of Russo-Ukraine conflict in Pakistani elite national press. Athens Journal of Mass Media and Communications, 9(1), 1–19. https://doi.org/10.30958/ajmmc.X-Y-Z
  57. Wall Street Journal. (2022). Times higher education college rankings 2022. https://www.timeshighereducation.com/rankings/united-states/2022
  58. van Dijk, T. A. (1993). Elite discourse and racism. Sage.
  59. van Dijk, T. A. (2002). Discourse, ideology and context. Journal of Asian Economics, 35(1–2), 11–40. https://doi.org/10.1515/flin.2001.35.1-2.11
  60. van Dijk, T. A. (2006). Discourse, context and cognition. Discourse Studies, 8(1), 159–177. https://discourses.org/wp-content/uploads/2022/07/Teun-A.-van-Dijk-2006-Discourse-context-and-cognition.pdf
  61. Vassileva, I. (2022). An academic war – A case study of confrontation in academia. Journal of English for Academic Purposes, 57, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2022.101115
  62. Wodak, R., & Meyer, M. (2015). Methods of critical discourse studies (3rd ed.). SAGE. https://www.researchgate.net/publication/284725923_Methods_of_Critical_Discourse_Studies_3rd_edition
  63. Yang, Y., & Hu, R. (2022). The functions of context in discourse analysis. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 8(5), 218–228. https://sloap.org/ journals/index.php/ijllc/
  64. Zhabotynska, S., & Ryzhova, O. (2022). Ukraine and the West in pro-Russia Chinese media: A methodology for the analysis of multimodal political narratives. Cognition, Communication, Discourse, 24, 115–139. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-24-09

Інтернет-ресурси:

  1. New York University. (n.d.). A message from NYU’s student government with President Hamilton. Retrieved from https://www.nyu.edu/about/leadership-university-administration/ university-senate/membership/councils/student-government-assembly/our-work/a-message-from-nyu-s-student-government.html
  2. New York University. (n.d.). A message from President Andrew Hamilton on Ukraine. Retrieved from https://www.nyu.edu/about/leadership-university-administration/office-of-the-president/communications/president-andrew-hamilton-message-ukraine.html
  3. Yale University. (n.d.). A vigil for peace. Retrieved from https://president.yale.edu/ president/statements/vigil-peace
  4. Columbia University. (n.d.). Message regarding Ukraine. Retrieved from https://president. columbia.edu/news/message-regarding-ukraine
  5. New York University. (2022, February). President Andrew Hamilton’s remarks to the University Senate on the invasion of Ukraine. Retrieved from https://www.nyu.edu/ about/news-publications/news/2022/february/Ukraine_Statement_AH.html
  6. Columbia University. (2022, February). President Bollinger’s statement on the invasion of Ukraine. Retrieved from https://president.columbia.edu/news/president-bollingers-statement-invasion-ukraine
  7. Stanford University. (2022, February 24). President’s remarks to the Faculty Senate on invasion of Ukraine. Retrieved from https://news.stanford.edu/report/2022/02/24/ presidents-remarks-faculty-senate-invasion-ukraine/
  8. Massachusetts Institute of Technology. (2022, February 28). Responding to the tragedy in Ukraine. Retrieved from https://news.mit.edu/2022/mit-responding-ukraine-0228
  9. Harvard University. (2022, February). Statement on the Russian invasion of Ukraine. Retrieved from https://www.harvard.edu/president/news-and-statements-by-president-bacow/2022/statement-on-the-russia-ukraine-crisis/
  10. Yale University. (2022, February). Yale’s response to the invasion of Ukraine. Retrieved from https://president.yale.edu/president/statements/yales-response-invasion-ukraine
  11. Princeton University. (2022, February). President’s blog: Statement regarding the war in Ukraine. Retrieved from https://president.princeton.edu/blogs/presidents-blog-statement-regarding-war-ukraine
  12. Johns Hopkins University. (2022, March 3). Unprovoked invasion of Ukraine. Retrieved from https://president.jhu.edu/messages/2022/03/03/unprovoked-invasion-of-ukraine/
  13. Barnard College. (2022, February 28). A conversation Monday on the conflict in Ukraine. Retrieved from https://barnard.edu/news/conversation-monday-conflict-ukraine

Інструменти дослідження:

The Corpus of Contemporary American English (COCA). (n.d.). COCA: The Corpus of Contemporary American English. Retrieved from http://www.americancorpus.org

Google Trends. (n.d.). Google Trends: Daily Trending Searches. Retrieved from https://trends.google.com/trends/trendingsearches/daily?geo=AT&hl=ru

Voyant Tools. (n.d.). Voyant Tools: A Text Analysis Tool. Retrieved from https://voyant-tools.org/

MonkeyLearn. (n.d.). Sentiment Analyzer. Retrieved from https://monkeylearn.com/ sentiment-analysis-online/

Soper, D. (n.d.). Free Sentiment Analyzer. Retrieved from https://www.danielsoper.com/ sentimentanalysis/default.aspx