Ніна Анатоліївна Черненко, nina.tchernenko@gmail.com
канд.філол.н., доцент
Національний медичний університет імені О.О. Богомольця
DOI: https://doi.org/10.17721/StudLing2024.24.128-137
АНОТАЦІЯ
У статті аналізуються сутнісні особливості кліпового мислення як реалії сучасної освіти, виявлено негативні аспекти такого типу сприйняття та обробки інформації, зумовлені його фрагментарністю, а також деякі переваги у порівнянні з понятійним мисленням. З’ясовано, що кліпове мислення як когнітивна ознака сучасної студентської молоді безпосереднім чином відображається на пізнавальній діяльності студентів-медиків при вивченні латинської мови. Як відомо, методика викладання мов у сучасному світі постійно еволюціонує, пристосовуючись до стрімкого та динамічного розвитку технологічних та інформаційних реалій. Глобалізація та розвиток цифрових технологій безпосереднім чином впливають на систему освіти. Відтак, багато методів навчання або зникають як неефективні у сучасних реаліях, або ж трансформуються, пристосовуючись до динамічних змін освітнього простору. У статті проаналізовано історію традиції викладання латинської мови в країнах Європи та в Україні, а також здійснено пошук оптимальних методичних прийомів, котрі б виявилися ефективним доповненням традиційної методики вивчення латинської мови. Базуючись на матеріалі теоретичних та емпіричних даних за допомогою описового, аналітичного методу, синтезу та порівняння, методу організованого спостереження з’ясовано, що традиційний граматико-перекладний метод вивчення латини може бути успішно доповненим методами віртуального інтерактивного навчання, котрі допомагають подолати когнітивні труднощі, зумовлені особливостями кліпового сприйняття інформації, такі як проблеми з концентрацією уваги та запам’ятовуванням граматичного і лексичного матеріалу. Пропонується використання інтерактивних додатків, котрі дозволяють полегшити засвоєння навчальної інформації, у тому числі за рахунок гейміфікації навчання.
Ключові слова: кліпове мислення, метод, понятійне мислення, інтерактивність.
Література:
- Бухало, І. В. та Кондрашова, А. В. “Інформаційний серфінг та кліпове мислення у викладанні іноземної мови.” У Сучасні підходи та інноваційні тенденції у викладанні іноземних мов: Матеріали XIII Міжнародної науково-практичної конференції (2018): 33-35.
- Верезомська, І. Г. та Каткова Т. І. “Кліпове мислення у контексті освітніх практик: тренди глобалізації.” Перспективи та інновації науки5, № 5 (2021): 123-133. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2021-5(5)-123-133.
- Жукова О. А., Павлов В. О., Лукіянчук А. М. та Яковліва О. П. “Психолого-педагогічний аналіз кліпового мислення як феномена сучасності.” Академічні візії 17 (2023).
- Книш, І. В. “Кліпове мислення” як релевантність сучасної освіти (2019): 55-58.
- Конотоп, Олена Сергіївна. “Стратегічне мислення VS кліпове мислення у практичній іншомовній підготовці студентів немовних закладів вищої освіти” (2020): 380-382.
- Корчова, Галина. “Кліпове мислення як науково-методична проблема у професійній освіті.” Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського, вип.1 (2022): 132.
- Магдюк,О. В. “Латинська мова у системі сучасної вищої освіти України.” Український психолого-педагогічний науковий збірник: наук. журн., № 20 (2020): 42-46.
- Миронова,В. М. “Латина як дипломатична мова української еліти XVI–XVII ст.” Збірник наукових праць (2009): 200-204.
- Прийма,І. В. “Кліпове мислення.” У Україна і світ: гуманітарно‐технічна еліта та соціальний прогрес: матеріали міжнар. наук.‐теорет. конф. студ. і аспірантів, 14−15 квітня 2021 р. (2021): 645- URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/ KhPIPress/62575/1/Pryima_Klipove_2021.pdf.
- Соболєва,С. М. “Кліпове мислення як соціально-психологічний феномен та його роль у навчально-пізнавальній діяльності студентів.” Теорія і практика сучасної психології 3, т. 2 (2019): 86- https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.3-2.16.