Дослідження перебивання мовленнєвої інтеракції в рамках теорії релевантності

Кириченко Тетяна Сергіївна

асп.

Київський національний лінгвістичний університет

2016.– Vol. 9 : 435-443Pdf

У статті розглядається явище перебивання мовлення з точки зору релевантності висловлення у рамках теорії релевантності. Встановлено, що процес перебивання мовлення може підпорядковуватися законам як максимальної, так і мінімальної релевантності, або її відсутності. Розглянуто також явище перебивання під кутом зору класифікаційних та зіставних ознак релевантності, комунікативного та когнітивного принципів релевантності.

Ключові слова: перебивання; інтенція; теорія релевантності; оптимальна релевантність; когнітивний принцип релевантності; комунікативний принцип релевантності.

Кириченко Т. С., аспирант

Киевский национальный лингвистический университет

Исследование перебивания речевой интеракции в рамках теории релевантности

В статье рассматривается явление перебивания речи с точки зрения релевантности высказывания в рамках теории релевантности. Установлено, что процесс перебивания речи может подчиняться законам как максимальной, так и минимальной релевантности, или ее отсутствия. Рассмотрено также явление перебивания речи с точки зрения классификационных и сопоставимых признаков релевантности, коммуникативного и когнитивного принципов релевантности.

Ключевые слова: перебивание; интенция; теория релевантности; оптимальная релевантность; когнитивный принцип релевантности; коммуникативный принцип релевантности.

Kyrychenko T. S., Postgraduate student

Kyiv National Linguistic University

Investigation of speech interruption in the framework of relevance theory

The research deals with the phenomenon of speech interruption in terms of utterance relevance in the framework of relevance theory. It was found out that in accordance with this approach the process of interruption may be governed by the principle of the maximum relevance, minimum relevance, or lack of relevance. The article also examined the phenomenon of interruption in terms of classifi catory and comparative features of relevance, as well as communicative and cognitive principles of relevance.

Key words: interruption; intention; relevance theory; optimal relevance; cognitive principle of relevance; communicative principle of relevance.

Література:

  1. Кириченко Т. С. Перебивання як інтерактивне явище / Т. С. Кириченко // Наукові записки. Серія: Філологічні науки (мовознавство). – Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – Випуск № 130. – С. 267-270.
  2. Шпербер Д. Релевантность / Д. Шпербер, Д. Уилсон // Новое в зарубежной лингвистике. – М.: Прогресс, 1988. – Вып. XXIII : Когнитивные аспекты языка. – С. 212-233.
  3. Sheldon S. Are You Afraid of Dark / Sidney Sheldon. – William Morrow, 2004. – 361 p.
  4. Sperber D. Mutual Knowledge and Relevance in Theories of Comprehension / D. Sperber, D. Wilson // Mutual Knowledge. – London, Academic Press, 1982. – P. 61-131.
  5. Sperber D. Relevance: Communication and Cognition / D. Sperber, D Wilson. – Oxford : Blackwell, 1996 . – 338 p.

Стаття надійшла до редакції 12.11.2015.