Лінгвокультурологічний підхід до навчання української мови фахівців-аграрників

Костриця Наталія Миколаївна

д-р пед. наук, доц.

Національний університет біоресурсів та природокористування України

2014.– Vol. 8 : 288-295Pdf

Лінгвокультурологічний підхід до навчання української мови фахівців-аграрників ґрунтується на визнанні культурного концепту як базової одиниці культури. Репрезентовано концепт ЗЕМЛЯ як один із найвиразніших мовно-естетичних знаків національної культури в контексті сільськогосподарської діяльності. Визначено основні види завдань з української мови за професійним спрямуванням, які формують національно-мовну свідомість фахівців-аграрників.

Ключові слова: лінгвокультурологія, лінгвокультурологічний підхід, концептуальна картина світу, мовна картина світу, концепт, асоціації, метафоричне мислення.

 

Кострица Н. Н., д-р пед. наук, доц.

Национальный университет биоресурсов и природоиспользования Украины

Лингвокультурологический подход к обучению украинского языка специалистов-аграриев

Лингвокультурологический подход к обучению украинского языка специалистов-аграриев основывается на признании культурного концепта как базовой единицы культуры. Представлен концепт ЗЕМЛЯ как один из самых выразительных культурно-эстетических знаков национальной культуры в контексте сельскохозяйственной деятельности. Определены основные виды заданий по украинскому языку профессиональной направленности, которые формируют национально-языковое сознание специалистов-аграриев.

Ключевые слова: лингвокультурология, лингвокультурологический подход, концептуальная картина мира, языковая картина мира, концепт, ассоциации, метафорическое мышление.

 

Kostrytsia N. M., Ph.D., Associate Professor

National University of Biological Resources and Environment of Ukraine

Linguoculturological Approach to the Ukrainian Language Instruction in the Class of Agrarian Students

The linguoculturological approach to the Ukrainian language instruction of agrarian specialists is based on the acknowledgment of cultural concept as the basic unit of culture. The concept GROUND is represented as one of the most vivid cultural signs of national culture in the context of agricultural activity. Main types of exercises within the training course are pointed out in the context of culturally engaged education.

Key words: linguistic culturology, culturological and linguistic approach, conceptual world model, concept, association, metaphorical thinking.

Література:

  1. Алефиренко, Н. Ф. Лингвокультурология : ценностно-смысловое пространство языка : учебное пособие / Николай Фёдорович Алефиренко. – [2-е изд.].– М. : Наука, Флинта, 2012. – 288 с.
  2. Воробьев, В. В. Лингвокультурология (теория и методы) : монография / Владимир Васильевич Воробьев. – М. : Изд-во Рос.ун-та дружбы народов, 1997. − 331с.
  3. Залевская, А. А. Психолингвистические исследования : Слово. Текст : Избранные труды / Александра Александровна Залевская. – М. : ИТДГК Гнозис, 2005. – 543 с.
  4. Караулов Ю. Н. Общая и русская идеография. Основы идеографического словаря русского языка / Юрий Николаевич Караулов. – М. : Наука, 1976. – 335 с.
  5. Кононенко, В. І. Українська лінгвокультурологія: монографія / Віталій Іванович Кононенко. – К. : Вища шк., 2008. – 327 с.
  6. Красных, В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: (курс лекцій) / Виктория Владимировна Красных – М. : Гнозис, 2002. – 284 с.
  7. Кубрякова, Е. С. О концептах, схваченных знаком / Елена Самуиловна Кубрякова // Studia Linguistica XVIII. Актуальные проблемы современного языкознания. – СПб : Политехника-сервис, 2009.– С. 35–39.
  8. Лисиченко, Л. А. Мовна картина світу та її рівні / Лідія Андріївна Лисиченко // Збірник Харківського історико-філософського товариства : Нова серія. – Т. 6. – Харків, 1998. – С. 129–143.
  9. Манакин, В. Н. Сопоставительная лексикология : учебник / Владимир Николаевич Манакин. – К. : Знання, 2004. – 327 с.
  10. Маслова, В. А. Введение в когнитивную лингвистику : учебное пособие / Валентина Авраамовна Маслова. – М. : Наука, Флинта, 2004. – 293 с.
  11. Пименова, М. В. Предисловие / Марина Владимировна Пименова // Введение в когнитивную лингвистику / [под ред. М. В. Пименовой]. – Вып. 4. – Кемерово, 2004. – 208 с.
  12. Телия, В. Н. Русская фразеология : Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты / Вероника Николаевна Телия. – М. : Школа “Языки рус. культуры”, 1996. – 288 с.
  13. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях. Космогонічні українські народні погляди та вірування / Георгій Онисимович Булашев. – К. : Довіра, 1992. – 414 с.
  14. Фабіан, М. П. Етикетна лексика в українській, англійській та угорській мовах / Мирослава Петрівна Фабіан. – Ужгород : Патент, 1998. – 256 с.

Стаття надійшла до редакції 10.04.14